راه اندازی ۳۰ اورژانس اجتماعی در کشور | ایجاد بیش از ۵ هزار فرصت شغلی برای جامعه هدف بهزیستی ۶۳ کشته و ۲۹۰ زخمی در سیل مرگبار ایالت پنجاب پاکستان + فیلم (۲۶ تیر ۱۴۰۴) پیگیری برای ثبت جهانی روستای «مارین» (۲۶ تیر ۱۴۰۴) درباره بادکش درمانی که به یکی از رایج ترین روش های درمانی سنتی تبدیل شده است | درمان‌های آرام بخش افزایش اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اردبیل (۲۶ تیر ۱۴۰۴) دفترچه سؤالات نوبت دوم کنکور ریاضی و علوم انسانی ۱۴۰۴ منتشر شد + لینک سوالات حق پرستاری مددجویان بهزیستی با اولویت سه دهک اول در حال پیگیری است ویدئو | مسئولیت‌پذیری و اقدام بموقع پرستاران شیرخوارگاه آمنه تهران پیش از بمباران رژیم صهیونیستی سارقان موتورسیکلت‌های تهران دستگیر شدند مستمری‌بگیران زن می‌توانند مستمری همسر خود را نیز دریافت کنند کلاهبرداری که همسر باردارش را روانه زندان کرد پیداشدن پیکرهای بیش از ۶۰ درصد شهدای جنگ ۱۲روزه، توسط نیرو‌های هلال‌احمر واریزی به حساب بازنشستگان صندوق ذخیره فرهنگیان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) گرما این بیماری‌ها را تشدید می‌کند ممانعت از پوشش خبری کنکور سراسری ۱۴۰۴ در دانشگاه فردوسی مشهد + فیلم با این صبحانه قند خون خود را پایین بیاورید نقش مادر در تربیت فرزند و اشتباهات رایج مادران ۲ شرور به اتهام درگیری دسته‌جمعی در تهران دستگیر شدند (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ابلاغ ۲۴ راهنمای تجویز دارو و پروتکل درمانی ثبت‌نام وام ازدواج فرزندان بازنشستگان با عقدنامه‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۴ قابل انجام است + جزئیات آیا لکه‌های سفید روی ناخن‌ها نشانه کم‌خونی است؟ کاهش ۵۲ درصدی طلاق در خانواده‌های دارای چهار فرزند به بالا اعتراض داوطلبان آزمون سمپاد درباره لو رفتن سؤالات آزمون ورودی به کجا رسید؟ چیزی به نام وِیپ ایمن وجود ندارد آیا چای و شکلات تلخ برای سلامت قلب مفیدند؟ دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، دولت باید بدهی سنگین خود به تأمین‌اجتماعی را پرداخت کند پذیرش دانشجوی دکترا در پردیس‌های دانشگاه تهران محدود می‌شود هدایت تحصیلی نهمی‌ها از فردا (۲۷ تیر ۱۴۰۴) آغاز می‌شود + لینک سامانه فواید شیرین یک میوه ترش برای قلب
سرخط خبرها

درباره تیستر‌های اینستاگرامی غذا در ایران | غذا خوردن به سبک ابتذال

  • کد خبر: ۸۰۵۲۱
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
درباره تیستر‌های اینستاگرامی غذا در ایران | غذا خوردن به سبک ابتذال
احتمالا شما هم دیده اید کسانی را که این روز‌ها جلوی دوربین اینستاگرام می‌نشینند، یک میز پر از غذا و خوردنی را به شما نشان می‌دهند و غذا می‌خورند؛ البته بعد از آن باوجودی که هنوز غذا به زیر زبانشان نرسیده است، این جمله تکراری را می‌گویند: «به چه طعمی داره!» جمله تکراری بعد از آن هم احتمالا یا درباره حجم فراوان غذاست یا قیمت مناسب آن.

آذر اسماعیلیان | شهرآرانیوز؛ احتمالا شما هم دیده اید کسانی را که این روز‌ها جلوی دوربین اینستاگرام می‌نشینند، یک میز پر از غذا و خوردنی را به شما نشان می‌دهند و غذا می‌خورند؛ البته بعد از آن باوجودی که هنوز غذا به زیر زبانشان نرسیده است، این جمله تکراری را می‌گویند: «به چه طعمی داره!» جمله تکراری بعد از آن هم احتمالا یا درباره حجم فراوان غذاست یا قیمت مناسب آن.

 

ما هم همیشه بعد از دیدن این ویدئو‌ها یاد این چیز‌ها می‌افتیم؛ اضافه وزن، کلسترول، فشار خون، کبد چرب، سرطان روده و چیز‌هایی که همیشه بعد از خوردن یک غذای چرب وچیلی پرکالری نصیبمان می‌شود. آنچه در ایران و به خصوص این روز‌ها در اینستاگرام می‌بینیم، نه تست غذاست و نه نقد غذا، بلکه برخی اشخاص، تجربه شخصی خود را آن هم با دریافت پول از صرف غذا در رستوران‌ها و کافه‌های تجملی سطح شهر به صورت تصاویر و ویدئو‌های وسوسه کننده، منتشر می‌کنند. این روز‌ها فرایند نقد غذا که باید منتقدان مجرب و باسواد، بدون دریافت اسپانسر از تولیدکنندگان غذا آن را انجام دهند، به طورکلی در ایران وجود ندارد.

 

با اینکه آشپزی ایرانی درکنار آشپزی‌های چینی، ژاپنی، ایتالیایی و فرانسوی، جزو پنج سبک آشپزی تاریخی و اصولی جهان است و در آن سلامت جسم و روح همواره لحاظ می‌شود، متأسفانه هم اکنون کسی نیست که فعالیتی در زمینه شناسایی کیفیت طبخ در رستوران‌ها و کترینگ‌های ایرانی انجام دهد. به وضوح چنین فرهنگی وجود ندارد که بتوان وارد یک رستوران شد، ویدئو ضبط کرد، مطلب نوشت و از کیفیت یک غذا بد گفت. محتوای تولیدشده فعلی، کاملا در راستای منافع برخی اشخاص و به دور از منافع مصرف کننده و مردم عادی است. این محتوا‌های تولیدشده برخلاف سبک وسیاق غذا در زندگی ایرانی و برخلاف هرگونه استاندارد جهانی جلو می‌رود و سازندگان آن‌ها یا همان به اصطلاح تیسترها، فقط با دریافت مبالغی هنگفت به تبلیغ و تمجید از رستوران‌ها و تولیدی‌ها می‌پردازند.


نبود منتقد فعال مانند تمام دیگر نقاط جهان، موجب شده است که محتوای تولیدی تیستر‌ها بی‌رقیب بماند و حتی محتوای آموزش غذا هم به آن وارد شود تا تبلیغات گسترده‌تر و پرسودتر دنبال شوند. ابتذال در این پدیده فراگیر به حدی رسیده است که برخی ویدئو‌های تولیدی، شباهتی انکارناپذیر به فیلم‌های مبتذل دارد.

اکنون به دلیل تکرار و لوث شدن این سبک از تبلیغات، از تأثیرگذاری تست کننده‌های غذا در بین مردم کم شده است. بیشتر کاربران فضای مجازی فقط هوادار صفحات مجازی آنان هستند؛ چون فقط از دیدن این نوع تبلیغات لذت می‌برند. یکی از کاربران فضای مجازی درباره این نوع تبلیغات نوشته است: «وقتی می‌گین تستر غذا، توقع چیزی مثل فیلم «بال یا ران» محصول١٩٧۶ فرانسه را داریم، ولی در واقعیت چند نفرن که تو شهر می‌گردن و درعوض غذای مجانی و پول، رستوران تبلیغات می‌کنند و شهرتشون هم مدیون عکس با سلبریتی‌ها و مصاحبه با چند مجله زرد و هیچ درکی از غذا و آشپزی ندارند.»


کاربر دیگری نوشته است: «در کشور‌های دیگه هستن آدم‌هایی که شهر به شهر می‌گردند، غذا‌ها رو تست می‌کنند، فرقی هم نداره براشون رستوران باشه یا یه آدم که کنار خیابون غذا درست می‌کنه، ولی نمونه ایرانیش تو رستوران‌ها می‌گرده، غذای زیادی جلوشه که فست فوده و هرچی می‌خوره، فقط تعریف می‌کنه و آخرشم تبلیغ رستورانه.»


کاربر دیگری به درآمد بسیار هنگفت آنان از این طریق اشاره کرده و گفته است: «تو اینستاگرام به اندازه هریک نفر ایرانی سه تیستر غذای بی سواد هم داریم که میلیونی پول درمیارن و از غذا فقط خوردنش رو بلدند».
یکی دیگر از کاربران فضای مجازی راه حلی برای تمام شدن این وضعیت پیشنهاد داده است: «راهش فقط دنبال نکردن این افراد تازه به دوران رسیده و کار‌های سخیفشونه.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->